de auto \’ s van vandaag zitten vol met allerlei veiligheidsvoorzieningen. Sommige van hen, zoals veiligheidsgordels, zijn al lang gebruikt. Andere zijn nieuw, maar zijn in alle modellen te vinden. Denk hierbij aan airbags.
Dit zijn zakken die bij een botsing snel met lucht worden gevuld. Ze bevinden zich voornamelijk voor de bestuurdersstoel en in de regel in het midden van het stuur. Het nieuwe model heeft ze echter ook van de voor-en zijkant van de passagiersstoel.
hun belangrijkste doel is om onze invloed te voorkomen. Als we bijvoorbeeld plotseling stoppen omdat we iets met hoge snelheid raken, gooit kinetische energie ons naar voren met een kracht die evenredig is aan de snelheid waarmee we stopten. En over het feit dat dit zeer onaangename gevolgen kan hebben, is het misschien niet nodig om te praten.
natuurlijk zijn er ook al veiligheidsgordels genoemd, maar niet eens zelfsluitend. Bovendien wordt de riem vaak met zo \’ n kracht weggegooid dat hij de ribben breekt (dit is beter dan op volle snelheid door het voorruit vliegen en stervende airbags zijn ontworpen om dit te voorkomen).
simpel gezegd, ze moeten onze beweging stoppen voordat het te snel en sterk wordt. Dit zal ons helpen veel verwondingen te voorkomen die we anders kunnen veroorzaken. En als je bang bent om later te stikken, dan is er geen noodzaak – de airbag zelf zal bijna onmiddellijk blazen, dus je kunt het gemakkelijk niet interfereren met de reddingswerkers die misschien bij je willen komen.
Dit is een zeer effectieve veiligheidsfunctie die vele levens heeft gered. Natuurlijk is dit niet wettelijk geregeld, maar de fabrikant heeft het al automatisch op de auto geïnstalleerd en klanten zien dit als een voordeel – de overgrote meerderheid weet niet hoe het te installeren.
in de toekomst is het duidelijk dat we met andere betere beveiligingsfuncties zullen komen. Maar voor nu is het nodig om alleen te gaan met riemen en airbags. En deze combinatie is tenslotte zeer effectief.